Ponekad su definicije sasvim nedovoljne da opišu nečiju strast.
Na primer, prema opštoj definiciji gurman je neko ko uživa u hrani i piću. Pojam se često poistovećuje sa osobom koja uživa i u pripremanju i u konzumiranju obroka, tačnije, u celokupnom doživljaju vezanom za hranu i piće.
Ali, mi znamo da je gurmanluk daleko više toga.
Pravi gurman je spreman da proba nove ukuse, pazi na izbor namirnica i način pripreme kako bi dobio savršen ukus čak i sasvim običnog jela.
A da li znate šta sve utiče na ukus hrane i zašto vam isto jelo u omiljenom restoranu neki put prija, a ponekad ne. Ne, to nema veze sa čulom ukusa.

Tip pribora
Jedna studija je pokazala da je ispitanicima sir delovao slanije kada su ga probali s noža, umesto s kašike ili viljuške. Druga je pokazala da i sam materijal od koga je načinjen pribor za jelo utiče na naše uživanje u istom. Ukoliko isto jelo ili neku namirnicu jedete/probate plastičnom viljuškom i nožem neće biti toliko ukusno kao kada koristite lepo dizajniran pribor.
Isto važi i za pića. Vino, bez obzira na kvalitet i cenu, biće ukusnije ako ga ispijate iz odgovarajuće čaše nego iz one za sok ili ne-daj-bože plastične.

Boja ambalaže
Još polôvinom prošlog veka, jedan američki maketinški ekspert ekperimentisao je sa bojama, a koristio je zelenu i žutu.
Kada su dizajneri dodali 15% više žutih nijansi, potrošači su govorili da proizvod ima pojačani ukus limuna. Iako to, naravno, nije bio slučaj. Isto se desilo i sa koka-kolom. Kada su počele da se prodaju bele limenke, potrošači su govorili da ima drugačiji ukus, iako se radilo o potpuno istom piću.
Sigurni smo i da ste sami iskusili nešto slično. Na primer, kada se promeni ambalaža nekog vama omiljenog proizvoda koji kupujete često, prvi put kada ga probate imate utisak da mu je ukus promenjen, zar ne?

Muzika
Da li ste znali da se, ako tokom obroka slušate muziku sa mnogo visokih tonova, ukus slatkog pojačava za 10%? Znači, ako u desert niste stavili dovoljno šećera - pustite operu.
Muzika može i da poboljša "ukus" jela, da posluži kao neka vrsta začina. Ako tokom obroka slušate ono što vam se dopada svideće vam se ukus čak i onog jela koje vam inače nije omiljeno. Samo, retko ko će to povezati sa notama, uglavnom ljudi pomisle da se radi o načinu pripreme jela.
Boja namirnica
Prema istraživanjima, veštačke boje u hrani oseti i naš mozak, pa nam zato ona, i pored svih mogućih "pojačivača ukusa", nije ni izbliza lepa kao organska. To vam je kao i sa povrćem kupljenim u supermarketu i onim koje smo pazarili na pijaci. Prvo izgleda lepše, ali ukus... Zato paradajz i paprika sa pijace ili iz vaše bašte, koji možda i ne izgledaju baš kao s reklame, kad zamirišu... Mmmmm...

Jezik jelovnika
Čitanje opisa jela može da vas podstakne da naručite (znači i pojedete) više nego što treba. Jedno istraživanje pokazalo je da dodavanje stranih imena u naziv jela povećava prodaju za čak 28%. Lepše i "ukusnije" zvuči na francuskom ili italijanskom, zar ne?
I zato, dragi gurmani, kada se sledeći put spremite da uživate u nekom novom specijalitetu obratite pažnju na gore pomenute "čudne sitnice" koje utiču na ukus hrane.
I uživajte do mile volje.